آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

این بلاگ مکانی است برای اشتراک دانش و تجربه ام در زمینه آموزش، مشاوره (منتورینگ و کوچینگ سازمانی)، پژوهش و برگزاری رویداد با شما کارآفرینان، مدیران کسب و کارهای SME، بنیان گذاران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ملی و فراملی.
برای حل چالش ها و مسائل کسب و کارتان از جنس استراتژی، بازاریابی، برندینگ و فروش می توانید از منوی «تماس با من» و یا شماره همراه 09155119403 با من در تماس باشید.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

بون و کورتز در کتاب خود با عنوان «Contemporary Marketing» به چهار کانال مختلف ارتباطی فروش اشاره می‌کنند و معتقدند هر یک از این کانال‌ها در فروش B2B و فروش مستقیم قابل کاربرد هستند. این کانال‌های چهارگانه عبارتند از:

1. فروش جزئی: این کانال ارتباطی بیشتر برای توصیف فروش در مکان‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی استفاده می‌شود. بیشترین فروش جزئی مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی در مدل‌های فروش B2C است اما عمده‌فروشان نیز از این کانال ارتباطی برای  خدمت‌رسانی و تکرار فروش جزئی به مشتریان B2B استفاده می‌کنند.

2. فروش میدانی: در مدل‌های فروش B2B، مرسوم‌ترین شیوه فروش استفاده از کانال‌های ارتباطی مستقیم و از طریق بکارگیری نیروهای فروش میدانی شرکت است. این نیروهای فروش، محصولات صنعتی مانند ماشین‌آلات تولید، دستگاه‌های کپی، تجهیزات پزشکی و نظایر آن را بدون واسطه به مشتریان صنعتی یا سازمانی ارایه می‌نمایند. در این روش فروشندگان با حضور در محل مشتری نسبت به معرفی محصولات شرکت از طریق ارایه شفاهی و یا کاتالوگ و بروشورهای محصولات و ترغیب به مشتری به عقد قرارداد خرید اقدام می‌کنند. در برخی موارد حتی فروشندگان محصولات را از شعب محلی شرکت و یا مستقیماً از خود تولیدکننده (کارخانه) تحویل گرفته و سپس آن‌ها را به‌صورت حضوری و مستقیم به مشتری معرفی و عرضه می‌کنند. یک نمونه متداول در فروش میدانی،  فروش گرم است که معمولاً توسط شرکت‌های پخش مواد غذایی یا بهداشتی به خرده‌فروشان نظیر سوپرمارکت‌ها جهت فروش محصولات FMCG مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه این شیوه فروش با سفرهای زیاد درون یا برون شهری همراه است یکی از روش‌های گران و پرهزینه فروش محسوب می‌شود.

3. فروش تلفنی: این روش نسبت به دو روش قبل کاربردی‌تر و کم‌هزینه تر است و امروزه در صنایع مختلف طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این شیوه فروش، عمدتاً مذاکرات از طریق تلفن صورت می‌گیرد. در ایران، شرکت‌های موفق در فروش تلفنی عموماً خودشان تلفن همراه با سیم کارت‌های شرکتی در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند تا در صورت قطع همکاری فروشنده با شرکت دسترسی متقابل مشتری و شرکت دچار مشکل نشود. در برخی موارد این تلفن‌ها به نرم‌افزارهای رهگیری (Tracking) نیز مجهز می‌شوند تا امکان تحلیل تماس‌های فروشنده برای شرکت وجود داشته باشد.

4. فروش داخلی: در برخی شرکت‌ها فرآیند بازاریابی صنعتی و سازمانی از طریق نیروهای فروش داخلی شرکت صورت می‌گیرد. این روش از بسیاری جهات شبیه روش فروش میدانی است با این تفاوت که فروشندگان به صورت غیرحضوری و از طریق کانال‌های ارتباطی دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی، پست الکترونیک، پیام‌رسان و غیره با مشتری ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین، در این روش مدیر فروش شرکت، مدیریت کانال فروش را برعهده دارد تا تعارضات بین فروشندگان را به حداقل برساند و از کارایی و اثربخشی فروش مطمئن شود.

طراحی کانال‌های ارتباطی فروش، جذب و استخدام نیروی فروش حرفه‌ای مناسب برای هر یک از کانال‌های فوق و مهم‌تر از همه، مدیریت کانال یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌ها محسوب می‌شود. همچنین، بیشتر شرکت‌ها از فقدان نیروی فروش آموزش دیده، وجود مدیران فروش غیر حرفه‌ای، مشغله زیاد مدیران ارشد شرکت، هزینه‌های بالای حفظ و توسعه نیروی فروش، عدم تسلط مدیران ارشد به‌ویژه مدیران فروش به فناوری‌های جدید و مهارت‌های سرپرستی و رفع تعارض رنج می‌برند. در دنیای فروش صنعتی و سازمانی یک راه‌حل خوب برای غلبه بر این چالش‌ها و دشواری‌ها استفاده از مشاوران فروش حرفه‌ای متخصص و با تجربه است تا ضمن تسهیل شرایط فوق هزینه نهایی کانال فروش را مدیریت و کمینه نمایند.  . برای حل این مسائل می‌توانید روی کمک دکتر رضا لطفی، استراتژیست، مشاور و مدرس فروش حرفه‌ای حساب نمایید. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۰۱ ، ۲۱:۴۹
رضا لطفی

بون و کورتز در کتاب ارزشمند خود با عنوان «مدیریت بازاریابی نوین»، به تاریخچه فروش اشاره می‌کنند. این دو معتقدند که فروش یکی از فعالیت‌های اصلی هر کسب‌وکاری است و قدمت آن به درازای تاریخ بشر است. نزدیک به 2000 سال پیش قانون حمورابی از حق فروشنده‌ها در بابل محافظت می‌کرده و در آن به دست‌فروشان نیز اشاره شده است. چه در دوره‌های قدیم که فروشندگان روستا به روستا و شهر به شهر سفر می‌کردند تا کالاهای خود را به فروش برسانند و چه در عصر حاضر که شرکت‌ها از طریق استخدام، جذب و نگهداشت فروشندگان حرفه‌ای تلاش می‌کنند کالاها و خدمات خود را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمایند؛ همواره فروش نقش مهمی در سودآوری شرکت‌ها و رشد اقتصادی کشورها داشته است. رشد درآمد بنگاه‌ها نقش مهمی در افزایش قدرت رقابتی بنگاه‌ها و به تبع آن رشد اقتصادی کشورها دارد. هرچه کشوری رشد اقتصادی بالاتری را تجربه کند در سطح بین‌الملل از موقعیت رقابتی بهتری برخوردار خواهد بود.

در دنیای امروز، فروشندگان حرفه‌ای بیشتر از فروش بر کسب رضایت مشتری (قبل و بعد از فروش) از طریق حل مشکلات مشتریان تمرکز داشته و هدف مشترک ایجاد روابط متقابل سودمند بلندمدت با مشتریان را دنبال می‌کنند. در این شرایط، فروش شخصی یا Personal Selling یک فرآیند حیاتی و پویا است و نقش برجسته‌ای در آمیخته بازاریابی شرکت‌ها ایفا می‌نماید. جالب‌تر آن که  فروش شخصی، به شغلی جذاب برای خیلی از دانشجویان و جوانان تبدیل شده است زیرا به آن‌ها فرصت کسب درآمدهای قابل قبول از طریق کار نیمه‌وقت را می‌دهد. وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است. از سوی دیگر در حال حاضر، شاهد افزایش سرسختی مشتریان هستیم زیرا آن‌ها انتخاب‌های بیشتری برای خرید دارند. در چنین شرایطی یکی از چالش‌های اصلی کسب‌وکارها اعم از B2B یا B2C جذب مشتریان و حفظ ارتباط با آنان است. کاملاً روشن است ایجاد ارتباط مؤثر با مشتریان بدون داشتن نیروهای فروش حرفه‌ای و آموزش دیده اگر نگوییم غیر ممکن، بسیااار دشوار خواهد بود!

در پایان پرسش اصلی این است: « شما چطور فروشندگان خود را برای موفقیت در فروش آموزش می‌دهید؟»

اگر در پاسخ به این پرسش مشکل دارید حتماً باید به فکر یک راه‌حل خوب باشید تا ضمن جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌های خود بازی را به رقبای خود واگذار نکنید. برای حل این چالش می‌توانید روی کمک دکتر رضا لطفی، استراتژیست، مشاور و مدرس فروش حرفه‌ای حساب نمایید. لازم به یادآوری است که او تجربه موفق مهندسی فروش در گروه شرکت‌های زیراکس ایران را دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۱ ، ۲۲:۰۸
رضا لطفی