آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

این بلاگ مکانی است برای اشتراک دانش و تجربه ام در زمینه آموزش، مشاوره (منتورینگ و کوچینگ سازمانی)، پژوهش و برگزاری رویداد با شما کارآفرینان، مدیران کسب و کارهای SME، بنیان گذاران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ملی و فراملی.
برای حل چالش ها و مسائل کسب و کارتان از جنس استراتژی، بازاریابی، برندینگ و فروش می توانید از منوی «تماس با من» و یا شماره همراه 09155119403 با من در تماس باشید.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۱۵ ب.ظ

۰

30 اشتباه رایج مدیران

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۱۵ ب.ظ

مدیران همواره در معرض چالش های گوناگون می باشند و یافتن راه حل مناسب برای گذار از بحران های کسب و کار، کلید موفقیت مدیریت و بقاء کسب و کار می باشد. اما آیا مدیران همیشه بر مشکلات فائق می آیند؟ قطعاً خیر. علت عدم موفقیت مدیران در بسیاری از موارد به اتخاذ تصمیمات اشتباه آنان مربوط می باشد، اگرچه نمی توان منکر نقش شانس و یا تأثیر محیط شد. فارغ از هر عاملی که منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه مدیریت و سقوط بنگاه می گردد،  بررسی عوامل شکست و کسب تجربه از آن نه تنها برای خود مدیران بلکه برای سایرین نیز حائز اهمیت است، زیرا ما هنوز شاهد بروز تکراری اشتباهات هستیم. در ادامه به حدود 30 اشتباه مدیران که حاصل بررسی عملکرد تعدادی از مهم ترین شرکت های بین المللی می باشد و در کتاب «اشتباهات و موفقیت های مدیریت» اثر هارتلی (2003) و سایر منابع به آنها اشاره شده است، خواهیم پرداخت. تعدادی از این اشتباهات در کنار نام هر شرکت در جدول 1 فهرست شده اند. قبل از ارائه جدول، نقل قولی از نویسنده این کتاب اهمیت نقش بررسی اشتباهات مدیران را بیش از پیش روشن خواهد نمود، «موفقیت به ندرت برای همیشه تداوم می یابد، اما به جدی ترین اشتباهات (نه همیشه) می توان غلبه کرد» (همان منبع، ص 11).

 

 

 

 

جدول 1. اشتباهات رایج مدیریت

 

 

ردیف

 

 

حوزه اقدام

 

 

منبع

 

 

اشتباه

 

 

1

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

هارتلی (2003)

 

 

ادغام دو مساوی (مورد کاوی شرکت کاریسلر-دایملر)

 

 

2

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

هارتلی (2003)

 

 

خطر مرده خواری (مورد کاوی شرکت کاریسلر-دایملر)

 

 

3

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

هارتلی (2003)

 

 

توهم سازگاری از طریق خریدهای تأسف بار (مورد کاوی شرکت اسناپل)

 

 

4

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

هارتلی (2003)

 

 

استفاده از سرفروشی (Loss Leader) بدون در نظر گرفتن حد زیان (مورد کاوی شرکت می تاگ)

 

 

5

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

هارتلی (2003)

 

 

شل کردن افسار یا تفویض اختیارهای غلط در سطح مدیران عالی (مورد کاوی شرکت می تاگ

 

 

6

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

هارتلی (2003)

 

 

سبک مدیریت قلع و قمع یا اره برقی یا تبرزن (مورد کاوی شرکت سان بیم)

 

 

7

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

هارتلی (2003)

 

 

عدم رعایت اعتدال در مدیریت مشارکتی و حساسیت های زیست محیطی (مورد کاوی شرکت هرمن میلر)

 

 

8

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

هارتلی (2003)

 

 

اداره ضعیف حوادث غیرمترقبه (مورد کاوی شرکت پریِر)

 

 

9

 

 

مدیریت بازاریابی

 

 

هارتلی (2003)

 

 

نارسایی تحقیقات بازار (مورد کاوی شرکت کوکاکولا)

 

 

10

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

هارتلی (2003)

 

 

مقاومت در برابر تغییر (مورد کاوی شرکت IBM)

 

 

11

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

دستاوردهای فردی افراد اهمیتی برای من ندارد.

 

 

12

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

من نباید انعطاف‌پذیر باشم و باید با همه چیز قاطعانه برخورد کنم.

 

 

13

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

کارکنان من نمی‌توانند و نباید دورکاری کنند.

 

 

14

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

من باید فاصله‌ام را با کارکنان حفظ کنم.

 

 

15

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

من به گرفتن بازخورد از اطرافیانم نیازی ندارم.

 

 

16

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

من نیازی به شناختن کامل همه کارکنانم ندارم.

 

 

17

 

 

مدیریت استراتژیک

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

من نیازی به تدوین استراتژی‌های جدید ندارم.

 

 

18

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

اقتصاد آنلاین (1395)

 

 

نیازی به تفویض اختیارات نیست.

 

 

19

 

 

مالی و حسابداری

 

 

بامداد (1395)

 

 

فرض این که سود همیشه به معنای جریان نقدی است.

 

 

20

 

 

مالی و حسابداری

 

 

بامداد (1395)

 

 

اختصاص ندادن بودجه شفاف به پروژه ها

 

 

21

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

نمی دانید چه می خواهید.

 

 

22

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

استخدام دوستان و اعضاء خانواده

 

 

23

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

اعتماد به نخستین فرد (اثر تقدم)

 

 

24

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

پرسیدن سؤال های اشتباه

 

 

25

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

عدم بررسی کامل صلاحیت متقاضیان قبل از استخدام

 

 

26

 

 

مدیریت منابع انسانی

 

 

همیار منابع انسانی

 

 

نداشتن خط مشی استخدامی شفاف

 

 

27

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

بران (1387)

 

 

عدم موفقیت در آموزش به کارکنان

 

 

29

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

بران (1387)

 

 

نادیده گرفتن بی کفایتی کارکنان

 

 

29

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

بران (1387)

 

 

قدردانی صرف از کارکنان برجسته

 

 

30

 

 

مدیریت و رهبری

 

 

بران (1387)

 

 

سعی در تحت نفوذ قراردادن دیگران

 

 

 

بحث و نتیجه گیری

 

 

نگاهی به شرکت های بیمار و حتی سالم اما مسأله دار در بخش های عملیاتی، یقیناً ما را دچار تردید نابجا می سازد. شاید انتقاد به منظور توجیه آسان باشد ولی باید دانست که به لحاظ پیچیدگی فرآیند تصمیم گیری و تحولات محیطی سازمان، بروز اشتباهات و یا خطا اجتناب ناپذیر است. اشتباهات را می توان به دو دسته: 1) ناشی از سهل انگاری و 2) اجرای غلط تقسیم بندی نمود. اشتباهات دسته اول به تبع تغییر شرایط محیطی و عدم اقدام لازم و مقتضی به وجود می آید. این گونه اشتباه از ویژگی های مدیریت محافظه کار است و دارای شکل های واضح و روشن نبوده و آثار سریع در سرنوشت رقابتی و یا کاهش توان سازمان را ایجاد نمی کند. زمانی آثار آن ظاهر می گردد که فرصت های زیادی از دست مدیریت رفته است. معمولاً شرکت هایی که این گونه اشتباهات را مرتکب می شوند، قادر به کسب موفقیت سابق خود نمی شوند. منشاء عمده اشتباهات دسته دوم، تصمیات بد و نسنجیده و یا اقدام به توسعه های ناهماهنگ و بی جهت و نظایر آن می باشد. برخلاف حالت قبل، برآورد میزان زیان دهی ناشی از اقدام و حرکت های نسنجیده بسیار روشن است. سازمان ها با مدیریت هوشیار و پویا، در کندوکاو اشتباهات خود، می توانند به اقدامات اصلاحی و یا بازنگری وضعیت مسائل به دستاوردهای جدید نائل گردند. دستاوردهایی مانند: شناسایی سریع مشکل، تعیین دقیق علل بروز مشکل، یا مسأله، اقدام های اصلاحی جایگزین و عدم تکرار اشتباهات قبلی (هارتلی، 2003).

 

 

منابع فاسی:

 

 

اقتصاد آنلاین.(1395، 08/09/1396). 8 اشتباه مدیران تازه کار. بازیابی شده از

 

 

http://www.eghtesadonline.com

 

 

بامداد.(1395، 08/09/1396). 8 اشتباه رایج حسابداری کسب و کارهای کوچک را می دانید؟. قابل دسترسی در

 

 

https://bamdadsoft.com/blog/accounting/small-business

 

 

بران، دابلیو. اس. (1387، شهریور). بررسی اشتباهات مدیران سازمانی و ارائه راهکارهایی جهت اصلاح آن. کارآفرینان امیر کبیر، 38، 26-27.

 

 

هارتلی، آر. اف.(2003). اشتباهات و موفقیت های مدیریت (ترجمه م. شأنی). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.

 

 

همیار منابع انسانی. (بدون تاریخ، 08/09/1396). 6 اشتباه رایج در استخدام+راه حل. قابل دسترسی در

 

 

http://hryar.com/2985/6-common-hiring-mistakes.htm

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۱
رضا لطفی

مدیریت و رهبری