آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

این بلاگ مکانی است برای اشتراک دانش و تجربه ام در زمینه آموزش، مشاوره (منتورینگ و کوچینگ سازمانی)، پژوهش و برگزاری رویداد با شما کارآفرینان، مدیران کسب و کارهای SME، بنیان گذاران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ملی و فراملی.
برای حل چالش ها و مسائل کسب و کارتان از جنس استراتژی، بازاریابی، برندینگ و فروش می توانید از منوی «تماس با من» و یا شماره همراه 09155119403 با من در تماس باشید.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

۱۹ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

مقدمه

آینده پژوهی فرارشته ای برای درک بهتر تغییر آینده به شمار می رود. به بیان دیگر، آینده پژوهی اصول و روش های مطالعه و سپس تصمیم گیری، طرح ریزی و اقدام در زمینه علوم و فن آوری مرتبط با آینده است. بسیاری از پژوهگشران به دلیل تنوع موضوع های مطرح در آینده پژوهی، آن را حوزه ای چند رشته ای یا فرارشته ای به حساب می آورند، زیرا حوزه های موضوعی بالقوه در آینده پژوهی، از نظر تعداد با شمار پدیده های متنوع موجود در جهان برابری می نماید. از سوی دیگر، آینده پژوهی به رغم ماهیت فرارشته ای خود از ویژگی هایی برخوردار است که به ناچار آن را در زمره علوم اجتماعی قرار می دهد. علمی اجتماعی که در عین چند رشته ای بودن، وحدت آفرین می باشد. اگر چه آینده پژوهی به موضوعاتی نظیر تغییرات مبتنی بر فن آوری می پردازد (موضوعاتی که در نگاه اول چندان اجتماعی به نظر نمی رسند)، اما حتی در این قبیل پژوهش ها نیز تقریباً در اکثر مواقع، پیامدهای اجتماعی چنین تغییراتی مورد توجه قرار می گیرند. این ملزومات و پیامدها حوزه های روان شناختی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی در سطح جامعه را مدنظر قرار می دهند که به شکل وسیعی بر علم مدیریت تأثیرگذار هستند. در این نوشتار ضمن بیان پارادایم های مهم پژوهش در آینده پژوهی، پیش فرض های مدون دانش آینده پژوهی نیز ارائه شده اند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۴۶
رضا لطفی

نظریه های رهبری

 

 

 

طبقه بندی های مختلفی برای نظریه های رهبری وجود دارد، یکی از کامل ترین این طبقه بندی ها که توسط پژوهشگران مختلف (ملک زاده، 1392 به نقل از جولیز و هیگس، 2003؛ هندی، 1982؛ پارتینگون، 2003) صورت پذیرفته است شامل 6 نظریه اصلی رهبری می باشد. این نظریه ها عبارتند از: (1) نظریه ویژگی های رهبری، (2) نظریه رفتاری یا سبک رهبری، (3) نظریه اقتضائی، (4) نظریه شایستگی رهبری، (5) نظریه هوش عاطفی و (6) نظریه رهبری کاریزماتیک. با توجه به اهمیت سه نظریه نخست که در بیشتر کتب و مقالات علمی مورد بررسی قرار گرفته اند، در ادامه این سه نظریه به تفصیل بحث شده اند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۴۰
رضا لطفی

مقدمه

 

 

مفهوم رهبری یکی از حوزه های مطالعاتی مهم سازمان محسوب می شود. در سال های اخیر، حوزه مطالعات رهبری بیش از گذشته مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته است؛ زیرا محیط سازمان های به شدت متغیر شده و ادامه حیات سازمان در چنین شرایطی مستلزم نگاهی جدید به مفاهیم سنتی سازمان و مدیریت می باشد. به باور اکثر صاحبنظران سازمان های امروزی نه می توانند روند تغییرات را دگرگون نمایند و نه می توانند، سرعت آن را کاهش دهند، و تنها می توانند تردیدها، نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت هایی برای آموختن، تطابق و هم خوانی مطلوب تبدیل کنند. در این میان، یک عامل کلیدی وجود رهبران تحول گرا می باشد. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه مکاتب مختلف رهبری که در طی 70 سال اخیر در قالب نظریه های مختلف ارائه شده اند مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته اند.

 

 

مفاهیم پایه رهبری

 

 

 

مدیران وظایف مختلفی دارند، که شامل: برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و سرپرستی و کنترل می گردد (رضائیان، 1389). چهارمین وظیفه یا هدایت و سرپرستی یعنی تلاش مدیر برای ایجاد انگیزه و رغبت در زیردستان جهت دست یابی به اهداف سازمان که با ارزش های فرد و ارزش های حاکم بر جامعه در ارتباط است. وظیفه هدایت شامل سه بخش رهبری، انگیزش و ارتباطات است (رضائیان به نقل از آگروال، 1389). مهم ترین نکته در رهبری جهت دادن و نفوذ بر اعضای سازمان است. نفوذ و قدرت یک مدیر در نقش رهبر باید توسط مرئوسان پذیرفته شود تا بتواند بر افراد تحت سرپرستی نافذ و مؤثر باشد. قدرت به معنی توانایی نفوذ در دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر در رفتار یا دیدگاه دیگران می شود (الوانی، 1391). نحوه استفاده از قدرت و نفوذ را سبک رهبری گویند (رضائیان، 1393). در ادامه مکاتب و نظریه های رهبری که برگرفته از مفاهیم پایه اشاره شده می باشند، طبقه بندی و بررسی شده اند. 

 

 

 

منابع  فارسی:

 

 

الوانی، مهدی (1391)، مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

 

 

 

رضائیان، علی (1389)، اصول مدیریت، تهران: سمت.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۳۸
رضا لطفی

چکیده مقاله:

سازمان ها برای بقاء در هر دو سطح محلی و جهانی باید نگاهی جهانی به این زنجیره ارزش داشته باشند. هدف زنجیره ارزش برند جهانی تولید خروجی های با ارزشی است که به بقاء و رشد شرکت ها از طریق جذب مشتریان جدید و یا حفظ و توسعه مشتریان فعلی کمک نماید. هدف این مطالعه بررسی نقش عوامل مؤثر بر مهم ترین خروجی با ارزش یعنی وفاداری به برند است که در مقایسه با سایر موارد پایدارتر و راهبردی تر می باشد. دراین راستا، مطالعه ای به صورت کتابخانه ای انجام گردید و نتایج ارزیابی مقالات و تحقیقات مختلف داخلی و خارجی نیز نقش وفاداری بر افزایش ارزش شرکت را تأیید نموند. در گام نهایی این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد و افزایش وفاداری به برند پرداخته شد. تحقیقات مختلف اثر مثبت تجربه برند، کیفیت خدمت و ارتباط برند را با واسط اعتماد به برند بر وفاداری به برند نشان داد. در پایان مدل مفهومی ارایه گردیده است که در آن رابطه بین متغیرهای مستقل (تجربه برند، کیفیت خدمت و ارتباط برند) بر متغیر وابسته وفاداری به برند را از طریق متغیر میانجی اعتماد به برند نشان می دهد و می تواند چارچوبی برای مطالعات آتی باشد.

 

نویسندگان:

رحیم نیا، ف. مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی

لطفی، ر. مشاور، مربی و پژوهشگر بازاریابی B2B و برندینگ.

 

برای دسترسی به مقاله کامل اینجا کلیلک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۶ ، ۱۶:۲۸
رضا لطفی

چکیده مقاله:

جهانی شدن بازارها درک این موضوع را که چرا بعضی مصرف کنندگان برندهای جهانی را بر برندهای محلی ترجیح می دهند با اهمیت تر نموده است. علاوه براین، برندسازی جهانی درکنار مزایای بسیاری که برای شرکت ها دارد به آنان این توانایی را می دهد که برای کالاها و خدمات خود قیمت بالاتری تعیین کنند. هدف این مطالعه بررسی اثر برند جهانی ادراک شده برگرایش به پرداخت های بالاتر توسط مصرف کنندگان می باشد. دراین زمینه مطالعه ای به صورت کتابخانه ای انجام گردید. نتایج ارزیابی مطالعات گوناگون رابطه غیرمستقیم برندجهانی و تمایل به پرداخت های بالاتر را تایید نمود. دراین راستا اثرتعدیل گری قوم گرایی مصرف کننده بر رابطه بین برندجهانی و کیفیت ادراک شده برند و نقش میانجی ارزش ادراک شده مصرف کننده بر رابطه بین کیفیت ادراک شده برند و گرایش به پرداخت های بالاتر توسط مصرف کننده نیز موردتوجه قرارگرفت. نتایج مطالعات نشان داد که کیفیت ادراک شده ازطریق ارزش ادراک شده برگرایش به پرداخت های بالاتر اثرمثبت دارد. درپایان باتوجه به نتایج یاد شده مدل مفهومی برای مطالعات و تحقیقات آینده پیشنهاد گردید.

 

نویسندگان:

رحیم نیا، ف. مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی

لطفی، ر. مشاور، مربی و پژوهشگر بازاریابی B2B و برندینگ.

برای دسترسی به مقاله اینجا کلیلک کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۶ ، ۱۶:۲۲
رضا لطفی