نقش برند جهانی و متغیرهای تعدیل گر و میانجی مرتبط بر گرایش پرداختهای بالاتر مصرف کننده
چکیده مقاله:
جهانی شدن بازارها درک این موضوع را که چرا بعضی مصرف کنندگان برندهای جهانی را بر برندهای محلی ترجیح می دهند با اهمیت تر نموده است. علاوه براین، برندسازی جهانی درکنار مزایای بسیاری که برای شرکت ها دارد به آنان این توانایی را می دهد که برای کالاها و خدمات خود قیمت بالاتری تعیین کنند. هدف این مطالعه بررسی اثر برند جهانی ادراک شده برگرایش به پرداخت های بالاتر توسط مصرف کنندگان می باشد. دراین زمینه مطالعه ای به صورت کتابخانه ای انجام گردید. نتایج ارزیابی مطالعات گوناگون رابطه غیرمستقیم برندجهانی و تمایل به پرداخت های بالاتر را تایید نمود. دراین راستا اثرتعدیل گری قوم گرایی مصرف کننده بر رابطه بین برندجهانی و کیفیت ادراک شده برند و نقش میانجی ارزش ادراک شده مصرف کننده بر رابطه بین کیفیت ادراک شده برند و گرایش به پرداخت های بالاتر توسط مصرف کننده نیز موردتوجه قرارگرفت. نتایج مطالعات نشان داد که کیفیت ادراک شده ازطریق ارزش ادراک شده برگرایش به پرداخت های بالاتر اثرمثبت دارد. درپایان باتوجه به نتایج یاد شده مدل مفهومی برای مطالعات و تحقیقات آینده پیشنهاد گردید.
نویسندگان:
رحیم نیا، ف. مدیر گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی
لطفی، ر. مشاور، مربی و پژوهشگر بازاریابی B2B و برندینگ.
برای دسترسی به مقاله اینجا کلیلک کنید.