علل و پیامدهای ائتلاف برندهای زعفران صادراتی ایران
جهت دریافت فایل مقاله می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
چکیده
ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است اما در طی سالهای اخیر سهم ایران از بازار جهانی این محصول استراتژیک ملی در حال افول بوده است. در حال حاضر برندهای زعفران صادراتی ایران در مقایسه با برندهای سایر کشورها که عمدتاً وارد کننده زعفران ایران هستند از جایگاه رقابتی مناسبی برخودار نیستند. بهباور اکثر صاحبنظران یکی از دلایل اصلی این موضوع عدم توجه به برندسازی زعفران صادراتی ایران در دو عرصه نظری و کاربردی بوده است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی علل و پیامدهای حاکم بر پدیده محوری الگوی برندسازی زعفران صادراتی ایران انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته و جامعه آماری آن شامل اعضای اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی بوده است. در این تحقیق از روش نمونهگیری هدفمند در شروع و نمونهگیری نظری در طی فرآیند تحقیق استفاده شد و نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد و انجام سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد مقوله «ائتلاف برندهای زعفران صادراتی ایران» پدیده محوری این الگو بوده و علل ائتلاف دربرگیرنده چهار مقوله خودتحریمی، نظام تصمیمگیری کلان، بیماری صنعت زعفران ایران و خودزنی صادرکنندگان و پیامدهای آن شامل سه مقوله همافزایی در برندسازی، پایدارسازی و ارزش آفرینی میباشند. دستاوردهای تحقیق حاضر بهعنوان یک الگوی بومی در تصمیمگیری کلیه ذینفعان و سیاستگذاران صنعت زعفران کشور و با هدف حفظ و توسعه موقعیت رقابتی زعفران ایران و برندهای زعفران صادراتی آن قابل بکارگیری است.