فرایند رسیدن به پارادایم در علم مدیریت-بخش دوم
تعریف پارادایم
از نگاه مینک (1992)، پارادایم ارائه کننده یک دیدگاه جهانی است (کولین، 1996). همچنین، پارادایم ها به ساختارهای موجود در یک فرایند اشاره دارند (کولین به نقل از رید، 1996). در یک سطح اولیه، پارادایم مجموعه ای از فرضیات، نظریه ها و مدل ها را که به صورت مشترک در یک حوزه فعالیت مشخص پذیرفته شده اند، توضیح می دهد (کولین، 1996). پارادایم ها در حکم چارچوب مفهومی و مجموعه ای از خطوط راهنما برای مطالعات تجربی مورد بررسی می باشند. یک پارادیم رد شدنی نیست بلکه ممکن است، پارادایم دیگری که طرح جدیدی از محدوده مورد مطالعه ارائه می دهد آن را دچار بحران کرده و در نهایت پارادایم قدیمی جذب و واژگون می شود. دانشمندان برای فراگرفتن پارادایم، به فراگیری مجموعه ای از نظریه ها، روش ها و معیارها در ترکیبی پیچیده نیاز دارند. بنابراین زمانیکه پارادایم تغییر می کند، معمولاً هم در معیار تشخیص مشکلات و هم در راه حل های پیشنهادی تغییر رخ می دهد (خاکی به نقل از اسکات، 1393).
منابع:
خاکی، غلامرضا (1393)، روش تحقیق در مدیریت (با رویکرد پیمایشی)،تهران: فوژان.
Collins, D. (1996), New Paradigms for Change? Theories of Organization and the Organization of Theories, Journal of Organization change, Vol. 9.