آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

استراتژیست و ایده پرداز کسب و کار، بازاریابی، برندینگ و فروش

آکادمی شتابدهی دکتر رضا لطفی

این بلاگ مکانی است برای اشتراک دانش و تجربه ام در زمینه آموزش، مشاوره (منتورینگ و کوچینگ سازمانی)، پژوهش و برگزاری رویداد با شما کارآفرینان، مدیران کسب و کارهای SME، بنیان گذاران استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان ملی و فراملی.
برای حل چالش ها و مسائل کسب و کارتان از جنس استراتژی، بازاریابی، برندینگ و فروش می توانید از منوی «تماس با من» و یا شماره همراه 09155119403 با من در تماس باشید.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

اولین سوگندنامه تاریخ متنی است که به بقراط پزشک بونانی منتسب می باشد. او در این سوگندنامه با شاهد گرفتن خدا از دانش آموختگان پزشکی می خواهد تا به متن آن وفادار باشند. در عصر حاضر، این سوگندنامه در دانشگاه های مختلف پزشکی با توجه به فرهنگ و قوانین حاکم بر آن جامعه به روز نمایی شده است. علاوه بر پزشکان سایر اصناف مانند جامعه مهندسی و وکلا نیز به فراخور وظایف صنفی سوگندنامه های ویژه ای تهیه نموده اند، اما در این میان سوگندنامه مدیران علی رغم مسئولیت بالای آنان در هدایت سازمان ها کم تر مورد توجه قرار گرفته است. متنی که در ادامه آمده است با توجه به تجربه کاری نویسنده و با تمرکز بر مدیران شرکت های تجاری بخش خصوصی آماده شده است.

 

 

«سوگندنامه مدیریت سازمان»

 

 

 

اکنون که با توجه به حمایت و رأی اکثریت اعضاء محترم هیأت مدیره به مقام مدیرعاملی انتخاب شده ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که هدایت کننده یکتا و دانای آشکار و نهان است سوگند یاد می کنم که:

 

 

1.همواره منافع سازمانی و جمعی را بر منافع شخصی خود ارجح بدانم.

 

 

2.تمام تلاش خود را برای دست یافتن به اهداف سازمان به کاربرم.

 

 

3.در حفظ کلیه اسرار سازمان کوشا باشم و از نشر آن تحت هر عنوان پرهیز نمایم.

 

 

4.همواره حقوق کلیه ذینفعان سازمان اعم از سهامداران، کارکنان، مشتریان، دولت و جامعه را پاس بدارم.

 

 

5.در حفظ و صیانت از فرهنگ سازمان نهایت تلاش خود را مبذول دارم.

 

 

6.برای توسعه خلاقیت و نوآوری در کلیه واحدهای سازمان از هیچ گونه اقدامی کوتاهی ننمایم.

 

 

7.همواره در کلیه امور اصول صداقت و شفافیت را رعایت نمایم.

 

 

8.در خلق و ارایه کلیه گزارشات مالی و غیرمالی، استاندارها و دستورالعمل های سازمانی را رعایت نمایم.

 

 

9.در صورت بروز هرگونه بحران در درون سازمان در اسرع وقت همه اعضاء هیأت مدیره را آگاه سازم.

 

 

10. در هنگام  بروز هرگونه بحران و حادثه خارجی با تمام بضاعت نسبت به رعایت دستوالعمل های مسئولیت اجتماعی سازمان در قبال جامعه اقدام نمایم.

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۲۴
رضا لطفی

سازمان های امروزی بیش ار پیش با چالش های گوناگون روبرو می باشند، بدیهی است در چنین فضایی احتمال ریسک و خطا افزایش خواهد یافت که نتیجه آن دور شدن سازمان از اهداف از پیش تعیین شده می باشد. همچنین، سازمان ها همواره باید خود را برای تغییر و سازگاری با محیط بشدت پویای اطراف خود سازگار نمایند. در چنین شرایطی رصد پیوسته محیط و درون سازمان وظیفه ای خطیر و مهم می باشد تا ضمن شناسایی کاستی ها و عارضه یابی آنها در جهت بهبود مستمر کلیه فرایندها و عملیات سازمانی اقدام شود و دستیابی به اهداف کلان سازمان محقق گردد. هدف از عارضه یابی، تشخیص مشکلات موجود در سازمان و ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای رفع آنها می‌باشد. بدیهی است که برای عارضه یابی دقیق سازمان باید ابزار مناسب یا مدل های کارآمد عارضه یابی در اختیار مدیران سازمان باشد تا از طریق آنها مسیر عارضه یابی و بهبود را به درستی طی کنند. در سال ها و دهه های اخیر مدل های مختلف عارضه یابی شناسایی و در سازمان های گوناگون در گوشه و کنار جهان پیاده سازی شده اند. در ادامه به مهم ترین و کاربردی ترین آنها اشاره شده است.

 

 

مدل های عارضه یابی سازمانی

 

 

1.مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (European Foundation of Quality Management)

 

مدل EFQM، ابزاری اجرایی جهت کمک به سازمان ها برای اطمینان از تحقق استقرار سیستم مدیریتی مناسب به وسیله سنجش میزان قرار گرفتن در مسیر پایداری است و به سازمان ها یاری می رساند تا بوسیله آن فاصله ها را شناسایی، سپس راه حل ها را با انگیزه بهتری تعیین کنند. در این مدل سازمان در حوزه های توانمندسازها و نتایج بررسی شده و براساس یک منطق مستدل مورد ارزیابی قرار میگیرد (پایگاه نشر علم).

 

 

2.مدل کارت امتیازی متوازن (Balance Score Card)

 

 

کارت امتیاز متوازن یک چارچوب مفهومی است که وظیفه آن ترجمه اهداف استراتژیک شرکت به مجموعه ای از شاخص های عملکردی است این شاخص ها بطور معمول از میان چهار وجه 1) مالی، 2) مشتری، 3) فرایندهای داخلی و 4) یادگیری و رشد انتخاب می شوند و سپس در چارچوب مسیری مشخص به آنها امتیازدهی می شود (همان منبع).

 

 

3.مدل کاهش استراتژیک هزینه و بهبود عملکرد (Strategic Cost Reduction & Performance Improvement)

 

 

در مدل SCR&PI مطالعه تفصیلی بر روی تمامی ابعاد سازمان با هدف بهینه سازی و منطقی سازی آنها انجام می گیرد تا از طریق بهبود عملکرد، هزینه های شرکت در ابعاد مختلف به حداقل و از طرفی کارایی آن به حداکثر برسد. این مطالعه تمامی حوزه ها و وجوه زنجیره ارزش را در بر گرفته و در پی تحلیل عناصر مختلف ایجاد هزینه و یافتن راه حل هایی برای عملکرد و به تبع آن کاهش هزینه ها و نیل به حداکثر صرفه جویی است(همان منبع).

 

 

 

4.مدل ویس بورد (Weisbord)

 

 

مـدل تشـخیص یـا عارضـه یابـی ویس بورد یک مدل شـش بخشـی است که در سـال 1976 مطـرح گردیـد. این مدل بـه طـور وسـیعی توسط کارگـزاران تحـول سـازمان اسـتفاده می شـود. در این مدل، شـش حـوزه یـا بخش بسـیار مهـم: 1)اهـداف؛ 2)سـاختار، 3) پـاداش دهی؛ 4) سـاز و کارهـای هماهنگـی و کنتـرل؛ 5) روابط و 6) رهبری مشـخص شـده اسـت. ایـن بخش هـا، در واقـع عواملـی هسـتند کـه اگـر سـازمان بـه دنبـال تغییـر و تحـول و در نتیجه کسـب موفقیت باشـد، بایـد به نحو صحیـح بـا آنهـا برخـورد نمایـد. این مدل شـش بخشـی، وسـیله ای سـاده و مؤثـر بـرای تشـخیص (عارضه یابـی) مسـائل و مشـکالت سـازمانی اسـت تـا زمانـی که ایـن مسـائل رفع گـردد تـا در نتیجه ایـن اقدامـات، بـه تحول سـازمان دسـت یافت (مسعودسینکی و نقوی، 1395 به نقل از کیومینگز و ورِلی، 2008).

 

 

5.شش سیگما (Six Sigma)

 

 

انحراف معیار ششگانه (شش سیگما) عبارتست از یک سیستم پیچیده و انعطاف پذیر جهت تأمین، حفظ و افزایش موفقیت های تجاری هر شرکت. این سیستم همراه با سیاست استفاده از مدیریت کیفیت جامع، که همان مدیریت استراتژیک می باشد در برگیرنده وفاید بسیاری است. اگرچه شش سیگما از همان ابزارهای قدیمی بهره می گیرد، ولی روش استفاده از آنها کاملاً متفاوت است. بدین معنی که استفاده بسیار مفیدتری از آنها را عرضه می نماید. این روش مبتنی بر تئوری نیست بلکه مبتنی بر اجرا می باشد (مهربان، 1384).

 

 

شش سیگما یک نگرش منضبط، داده محرک و روشی برای حذف عیب ها در هر فرایند و محصول می باشد. این فرایند از ساخت تا فروش را در برمی گیرد و شامل همه محصولات و خدمات ارایه شده از سوی یک سازمان می گردد (ویکی پدیا)

 

 

برای رسیدن به اثربخشی و کارآمدی بالاتر با استفاده از روش شش سیگما، سه مؤلفه اصلی مطرح است:

 

 

1.     مؤلفه اول مربوط به راهبرد شش سیگما است. این مؤلفه راهبردی، مسؤولیت مدیر اجرایی است.

 

 

2.     مؤلفه دوم شش سیگما مربوط به تدابیری است که چگونگی عملکرد گروه‌های پروژه در بهبود یک فرایند نیمه‌کاره را نشان می‌دهد.

 

 

3.     دیگر مؤلفه کلیدی شش سیگما، مسائل فرهنگی است که با استفاده از آنها در سازمان خود، می‌توانید شش سیگما را به چیزی فراتر از مجموعه‌ای از تدابیر و روش‌ها بدل سازید (همان منبع).

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

 

مسعود سینکی، س. و نقوی م. س. ع.(1395).عارضه یابی سازمانی مدل ویس بورد: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، 10 (6)، 461-469.

 

 

مهربان، ر. (1384). انحراف ششگانه (ص 19). مشهد: جهان فردا.

 

 

نشر علم.(20/09/1396). عارضه یابی سازمانی (سیستم مدیریت بهره وری). بازیابی شده از

 

 

http://www.nashrelm.com

 

 

ویکی پدیا.(20/09/1396). شش سیگما. بازیابی شده از

 

 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B4_%D8%B3%DB%8C%DA%AF%D9%85%D8%A7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۲۲
رضا لطفی

بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که مدیریت آمیخته ای از علم و هنر است. اگر چنین گفته ای را بپذیریم باید مدیرانی تربیت کنیم که امکان بهره گیری از کلیه توانایی های ذهنی خود را چه در ابعاد منطقی و استدلالی و چه در ابعاد خلاقانه و نوآورانه داشته باشند. از سوی دیگر این توانایی های ذهنی باید در رفتار مدیران متجلی گردد تا نتایج درخوری برای سازمان دربر داشته باشد، به بیان دیگر باعث دستیابی به اهداف سازمان شود. لذا مدیران باید پاره ای از مهارت های عمومی را در خود توسعه دهند که به تقویت رفتار حرفه ای آنان کمک می نماید. اما مهارت به چه معنی است؟ مهارت به معنی به کارگیری دانش در انجام کاری است (شیرازی، 1389). حال با روشن شدن تعریف مهارت به مهم ترین مهارت های عمومی مدیران به ویژه مدیران ایرانی خواهیم پرداخت.

 

 

تحقیقات (شیرازی، 1389 به نقل از کتز، 1974) نشان می دهد که مدیران دارای سه مهارت کلی ذیل می باشند:

 

 

1.مهارت های ادارکی

 

 

2.مهارت های انسانی

 

 

 

 

3.مهارت های فنی
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۱۹
رضا لطفی

مدیران همواره در معرض چالش های گوناگون می باشند و یافتن راه حل مناسب برای گذار از بحران های کسب و کار، کلید موفقیت مدیریت و بقاء کسب و کار می باشد. اما آیا مدیران همیشه بر مشکلات فائق می آیند؟ قطعاً خیر. علت عدم موفقیت مدیران در بسیاری از موارد به اتخاذ تصمیمات اشتباه آنان مربوط می باشد، اگرچه نمی توان منکر نقش شانس و یا تأثیر محیط شد. فارغ از هر عاملی که منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه مدیریت و سقوط بنگاه می گردد،  بررسی عوامل شکست و کسب تجربه از آن نه تنها برای خود مدیران بلکه برای سایرین نیز حائز اهمیت است، زیرا ما هنوز شاهد بروز تکراری اشتباهات هستیم. در ادامه به حدود 30 اشتباه مدیران که حاصل بررسی عملکرد تعدادی از مهم ترین شرکت های بین المللی می باشد و در کتاب «اشتباهات و موفقیت های مدیریت» اثر هارتلی (2003) و سایر منابع به آنها اشاره شده است، خواهیم پرداخت. تعدادی از این اشتباهات در کنار نام هر شرکت در جدول 1 فهرست شده اند. قبل از ارائه جدول، نقل قولی از نویسنده این کتاب اهمیت نقش بررسی اشتباهات مدیران را بیش از پیش روشن خواهد نمود، «موفقیت به ندرت برای همیشه تداوم می یابد، اما به جدی ترین اشتباهات (نه همیشه) می توان غلبه کرد» (همان منبع، ص 11).

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۱۵
رضا لطفی

تکنیک های خلاق گوناگونی برای حل مسائل و ارائه راه کارهای مختلف وجود دارد. این تکنیک ها در دو گروه اصلی تکنیک های خلاق گروهی و فردی تقسیم بندی می شوند. از جمله تکنیک های خلاق مهم برای حل مسائل به روش گروهی، می توان به توفان مغزی (Brain Storming) و برای ارائه راه  کارهای خلاقانه به صورت فردی می توان به نقشه کشی ذهنی (Mind Mapping) اشاره نمود. نقشه کشی ذهنی ابتدا توسط تونی بوزان از گروه «روش های یادگیری» در انگلستان طراحی شد. این تکنیک براساس یافته های پژوهشی استوار است که نشان می دهد مغز در درجه اول با مفاهیم کلیدی و به شیوه های مرتبط به هم و یکپارچه، کار می کند. برای شروع یک جلسه نقشه کشی ذهنی، نام یا شرح شیء یا مسأله به عنوان نمونه «مؤلفه های تشکیل دهنده مدیریت» در این تمرین، در مرکز یک قطعه کاغذ نوشته می شود و دایره ای (چهارگوش) دور آن ترسیم می شود. سپس هریک از ابعاد مهم آن شیء را از طریق توفان فکری گسترش می دهیم و خطوطی را به سمت بیرون از دایره (چهارگوش)، همانند جاده هایی که به خارج از یک شهر منتهی می شود، ترسیم می کنیم. می توانیم در حین توفان فکری، انشعاب هایی را از جاده ها به وجود آوریم (هیگینز، 1388).

 

 

 

برای استفاده از این تکنیک، نرم افزارهای مختلفی به صورت رومیزی (دسکتاپ) و تحت وب وجود دارند. از جمله نرم افزارهای رومیزی می توان به نرم افزار Visio شرکت مایکروسافت اشاره نمود. در این تمرین از اپلیکیشن آنلاین Coggle که در آدرس (www.coggle.it) و از طریق اکانت گوگل قابل دسترس است، استفاده شده است. 

منبع:

 

 

هیگینز، چ. ام.(1388). کارآفرینی: 101 تکنیک حل خلاق مسآله (ترجمه م. احمدپور داریانی). تهران: امیرکبیر.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۱۱
رضا لطفی